Jak uniknąć upadku małej firmy?

Powstaje wiele mikro i małych przedsiębiorstw jednak tylko nielicznym udaje się przetrwać na konkurencyjnym rynku. Dlatego dziś postanowiliśmy zastanowić się, jak uniknąć upadku małej firmy? Z pewnością bardzo ważne będzie śledzenie trendów, tego co robi konkurencja i wyprzedzanie jej ruchów, istotne będzie również dbanie o stałych klientów i stały kontakt z nimi w sieci. Bardzo ważne są także kampanie marketingowe, które nawet dla mniejszych podmiotów mają coraz większe znaczenie. Jak to się dzieje, że firma traci płynność finansową? Powodów może być wiele, a jak uniknąć katastrofy?

Czy jest uniwersalny model biznesowy?

Jeśli istniałby uniwersalny model biznesowy pozwalający na prowadzenie działalności bez ryzyka upadłościowego, to pewnie więcej osób decydowałoby się na przedsiębiorczość. Jednak nie jest tak kolorowo. Często niewłaściwe decyzje biznesowe, chybione kontrakty, przeinwestowanie z jednoczesnym złym prognozowaniem prowadzi niechybnie do rosnących długów, dlatego przed podjęciem każdego ryzykownego działania potrzebna jest gruntowna analiza prawna. Pokaże to na ile firmę stać na dane przedsięwzięcie oraz w jakim tempie może uzyskać zwrot, a potem zysk z danej inwestycji. Prognozowanie i analiza finansowa to podstawa w każdej działalności, również małej firmy. Dlatego trzeba odpowiedzieć sobie na gruntowne pytania? Czy dane przedsięwzięcie się opłaca? Czy podobne działania były już prowadzone w przeszłości przez innych? Jaki był ich wynik? Jaki jest popyt na dane produkty czy usługi? Im więcej pytań i im więcej rzetelnych odpowiedzi, tym lepsze przygotowanie do działania i więcej ewentualnych pól manewru.

Stawiaj na reklamę w sieci

Dziś to Internet jest źródłem najlepszej i najskuteczniejszej reklamy, dlatego prowadząc działalność warto właśnie w tym kanale być najaktywniejszym. Fanpage na portalu społecznościowym to podstawa. Trzeba organizować konkursy, aktywizować potencjalnych klientów, oferować zniżki, rabaty, vouchery, wszystko co może pomóc zwrócić uwagę na daną działalność. Jeśli działa się na szczeblu ogólnopolskim jest to niezbędne, ale coraz częściej jest to ważne również na szczeblu lokalnym, zwłaszcza gdy działa się w jednej z wiodących branż, a nie tej niszowej. Odpowiednie i racjonalne działania umożliwią osiągnięcie płynności finansowej w dłuższym okresie czasu. Oczywiście bywają sytuacje trudne, a przykładem jest choćby obecna sytuacja z koronawirusem. Jednak i tu można radzić sobie w pewien sposób oferując pakiet usług na okres po kryzysie. W okresie przejściowym ważne jest posiadanie pewnego kapitału “na czarną godzinę”, dlatego ważne jest by firma osiągała większe zyski, które można wykorzystać na poczet rozwoju, a w razie konieczności również poradzenie sobie z kryzysem. Trzeba nieustannie szukać nowych źródeł zarobkowania i ulepszać swój model biznesowy.